Re-greasing the Ultra motor...is it time?

Why don’t these motors have a Zerk fitting for ease of maintaining
Because it's not that type of gear box and it's best to remove the old grease especially if changing type. Even if using the same grease it needs to be evenly distributed and using too much could easily bleed over into the electronics.
 
Dieser Feanteek TD-Chip .
Sie müssen den Dongle öffnen und die eingehenden gelben und roten Kabel zusammenlöten.
Ich habe eins gemacht. Mein Problem war, dass das Kabel ein bisschen zu kurz ist, um an meinen Laptop auf der Werkbank zu kommen.
Ich habe es letzten Juni getestet und es hat funktioniert. Habe ein paar Dinge in den SP-Modi auf der Drosselklappenseite zurückgesetzt.
Dann kam mir die Idee, warum ich die Y- und R-Kabel nicht einfach mit einem 5-adrigen Bafang-Verlängerungskabel (grüner Stecker) zusammenlöte?

Die Dinger mit den Chips werden immer komischer, also habe ich zwei gekauft. Einer hat einen internen Sprung, für den anderen habe ich ein Kabel gemacht.
(Ich dachte, Sie hätten sich mit der Programmierung befasst?)
Ich habe die Dateien für den X1tool-Bypass-Login.
Es ist immer noch da, in den Antworten auf Dinge, die evixone gesagt hat, aber nicht in den Posts selbst. Von dort aus rekonstruieren – hehehehe – da ist er. EBR hat die Informationen vielleicht gelöscht. Vielleicht hat evixone sie entfernt. Es ist ein Hacking-Tool. Gehen Sie den Thread durch, Sie werden es sehen.
8. Mai, S. 14, evixone sagte:
Hallo allerseits,
Nach vielen, vielen Stunden der Analyse des X1tools ist es mir endlich gelungen, die erweiterten Funktionen freizuschalten.
Sie können jetzt die maximale Leistung auf 3500 W und den Motorstrom auf 100 A einstellen.
Gehen Sie bei der Einstellung behutsam vor, da sowohl der Motor als auch die Übertragungselemente stärker beansprucht werden.
Um den Batteriestrom einstellen zu können, müssen Sie den Dauerstrom kennen, den diese liefern kann.
Im Reiter Controller steht Ihnen die Funktion „Encoder erkennen“ zur Verfügung um den Hallsensor und den Magneten neu zu kalibrieren, zum Berühren nur bei kompletter Demontage des Motors.


Genießen!

Ich habe alle ZIP-Dateien gespeichert.
Umgeht die Anmeldung vollständig – sogar beim Upgrade auf 3000 Watt. Das sind alle Privilegien.
Die Ironie ist, dass Krasnodar (innotrace) alle verarscht hat und nicht einmal den grundlegenden Zugriff auf das X1-Tuning erlaubt hat.
Er hatte für diese Rechte bereits eine Bezahlung erhalten – wir haben einen Weg gefunden, sie zu erhalten. Jetzt ist der vollständige Zugriff Open Source.
Ich gebe die Dateien zu Informationszwecken weiter. Für Nicht-X1-Besitzer sind sie nutzlos.

Senden Sie mir eine persönliche Nachricht, wenn Sie Hilfe beim Erhalt des Dongles/Kabels benötigen.

Fn'F
Hello can you help optain Dongle Kabel for x1. Thank Jan
 
Dieser Feanteek TD-Chip .
Sie müssen den Dongle öffnen und die eingehenden gelben und roten Kabel zusammenlöten.
Ich habe eins gemacht. Mein Problem war, dass das Kabel ein bisschen zu kurz ist, um an meinen Laptop auf der Werkbank zu kommen.
Ich habe es letzten Juni getestet und es hat funktioniert. Habe ein paar Dinge in den SP-Modi auf der Drosselklappenseite zurückgesetzt.
Dann kam mir die Idee, warum ich die Y- und R-Kabel nicht einfach mit einem 5-adrigen Bafang-Verlängerungskabel (grüner Stecker) zusammenlöte?

Die Dinger mit den Chips werden immer komischer, also habe ich zwei gekauft. Einer hat einen internen Sprung, für den anderen habe ich ein Kabel gemacht.
(Ich dachte, Sie hätten sich mit der Programmierung befasst?)
Ich habe die Dateien für den X1tool-Bypass-Login.
Es ist immer noch da, in den Antworten auf Dinge, die evixone gesagt hat, aber nicht in den Posts selbst. Rekonstruieren Sie es von dort aus rückwärts – hehehehe – da ist er. EBR hat die Informationen vielleicht gelöscht. Vielleicht hat evixone sie entfernt. Es ist ein Hacking-Tool. Gehen Sie den Thread durch, Sie werden es sehen.
8. Mai, S. 14, evixone sagte:
Hallo zusammen,
Nach vielen, vielen Stunden der Analyse des X1tools ist es mir endlich gelungen, die erweiterten Funktionen freizuschalten.
Sie können jetzt die maximale Leistung auf 3500 W und den Motorstrom auf 100 A einstellen.
Gehen Sie bei der Einstellung behutsam vor, da sowohl der Motor als auch die Übertragungselemente stärker beansprucht werden.
Um den Batteriestrom einstellen zu können, müssen Sie den Dauerstrom kennen, den diese liefern kann.
Im Reiter Controller steht Ihnen die Funktion „Encoder erkennen“ zur Verfügung um den Hallsensor und den Magneten neu zu kalibrieren, zum Berühren nur bei kompletter Demontage des Motors.


Genießen!

Ich habe alle ZIP-Dateien gespeichert.
Umgeht die Anmeldung vollständig – sogar beim Upgrade auf 3000 Watt. Das sind alle Privilegien.
Die Ironie ist, dass Krasnodar (innotrace) alle verarscht hat und nicht einmal den grundlegenden Zugriff auf das X1-Tuning erlaubt hat.
Er hatte für diese Rechte bereits eine Bezahlung erhalten – wir haben einen Weg gefunden, sie zu erhalten. Jetzt ist der vollständige Zugriff Open Source.
Ich gebe die Dateien zu Informationszwecken weiter. Für Nicht-X1-Besitzer sind sie nutzlos.

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Ich möchte gerne auf den Controller zugreifen. Aber er möchte ein neues Update und erkennt nicht controller. Kannst du mir da helfen.
Danke
 
Dieser Feanteek TD-Chip .
Sie müssen den Dongle öffnen und die eingehenden gelben und roten Kabel zusammenlöten.
Ich habe eins gemacht. Mein Problem war, dass das Kabel ein bisschen zu kurz ist, um an meinen Laptop auf der Werkbank zu kommen.
Ich habe es letzten Juni getestet und es hat funktioniert. Habe ein paar Dinge in den SP-Modi auf der Drosselklappenseite zurückgesetzt.
Dann kam mir die Idee, warum ich die Y- und R-Kabel nicht einfach mit einem 5-adrigen Bafang-Verlängerungskabel (grüner Stecker) zusammenlöte?

Die Dinger mit den Chips werden immer komischer, also habe ich zwei gekauft. Einer hat einen internen Sprung, für den anderen habe ich ein Kabel gemacht.
(Ich dachte, Sie hätten sich mit der Programmierung befasst?)
Ich habe die Dateien für den X1tool-Bypass-Login.
Es ist immer noch da, in den Antworten auf Dinge, die evixone gesagt hat, aber nicht in den Posts selbst. Rekonstruieren Sie es von dort aus rückwärts – hehehehe – da ist er. EBR hat die Informationen vielleicht gelöscht. Vielleicht hat evixone sie entfernt. Es ist ein Hacking-Tool. Gehen Sie den Thread durch, Sie werden es sehen.
8. Mai, S. 14, evixone sagte:
Hallo zusammen,
Nach vielen, vielen Stunden der Analyse des X1tools ist es mir endlich gelungen, die erweiterten Funktionen freizuschalten.
Sie können jetzt die maximale Leistung auf 3500 W und den Motorstrom auf 100 A einstellen.
Gehen Sie bei der Einstellung behutsam vor, da sowohl der Motor als auch die Übertragungselemente stärker beansprucht werden.
Um den Batteriestrom einstellen zu können, müssen Sie den Dauerstrom kennen, den diese liefern kann.
Im Reiter Controller steht Ihnen die Funktion „Encoder erkennen“ zur Verfügung um den Hallsensor und den Magneten neu zu kalibrieren, zum Berühren nur bei kompletter Demontage des Motors.


Genießen!

Ich habe alle ZIP-Dateien gespeichert.
Umgeht die Anmeldung vollständig – sogar beim Upgrade auf 3000 Watt. Das sind alle Privilegien.
Die Ironie ist, dass Krasnodar (innotrace) alle verarscht hat und nicht einmal den grundlegenden Zugriff auf das X1-Tuning erlaubt hat.
Er hatte für diese Rechte bereits eine Bezahlung erhalten – wir haben einen Weg gefunden, sie zu erhalten. Jetzt ist der vollständige Zugriff Open Source.
Ich gebe die Dateien zu Informationszwecken weiter. Für Nicht-X1-Besitzer sind sie nutzlos.

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Kannst du mir die zip-datei schicken?
 

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  • b57bba73-0b39-4b8b-a5f7-91dc64403aaf.jpg
    b57bba73-0b39-4b8b-a5f7-91dc64403aaf.jpg
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Thank you for your offer. I could build one and I now have an original one too. But I have a new problem now. It doesn't read the controller. He briefly recognizes the controller, then immediately breaks off and wants an update and so the whole thing picks up again. V2.4.3.2 is the firmware. Maybe you can solve the problem?
 
Ok.... My turn @ 1400mi.
First try I had to retreat as the chain ring lock nut wouldn't budge and after 10 minutes of putting all my spaghetti arms had in them.. I warped the p.o.s flat wrench that Bafang provides with the BBS02B.
Ordered this 1/2 drive Socket
View attachment 170603
which arrived in 10 days and I spun off the lock nut in 5 seconds.

View attachment 170594

There was fair amount of factory grease.... at least more than I've seen in other pics. View attachment 170597

Cleaned it up nicey nice... View attachment 170595
I'd say I added back about double the factory amount. Basically I lightly coated all surfaces and packed between the teeth of all the gears. I used Mobil SHC100 because I had almost a full tube on hand left over from my BBS02B. Additionally I've read it's similar to the factory grease and less chance of contamination from grease incompatibility if any remnants exist.
My gasket looked just as good as the two replacement ones I had on hand so I didn't change it this time around.

One things no one mentioned in any of the videos I watched...
Careful with this ring that sits on top of the large gear bearing as it's delicate. Mine fell off when I split the case open leaving me not sure where it went.
View attachment 170600

On assembly I sat it on the controller side and held it in place with a thin coating of grease.
View attachment 170601

Now for the results...
I went for about a 20mi ride and it was noticeably smoother with less micro vibrations. As for the noise that too was noticeably less, especially at low power output.. Almost silent say below 100w. At higher output the sound changed to a deeper more pleasing tone then before but was still pretty audible. Went from a GRrrr sound to more of a RRrrr sound. Or from a super charged electric can opener to a high end stand mixer.
Didn't get arrested during any of this.... So I guess it was time well spent 🙃
Ok... 4000mi later and at 5500mi on the odometer.
I opened her up with the intention of switching to Cornhead grease. But what I found was no wear on the motor or grease.
Hell even the gasket was still pristine.
So I decided to leave well enough alone. I spread out some of the grease that had gathered in spots and redistributed it back to the teeth and closed her back up.

PXL_20250115_200453559~2.jpg


PXL_20250115_200507790~2.jpg


I think the Mobil SHC1000 is good for 10k if not more. . .
ymmv
 
Corn head, argh.
Builders lube, or Bafang?
Though I haven't tried cornhead yet... The argument that it quiets the motor is very appealing.
It was made for slower speed gearboxes and liquifies under mechanical pressure. Liquifying between the teeth may be it's advantage.
Mobil SHC100 on the other hand is a thicker grease designed for use in aviation bearings though suitable for an electric motor.
So on paper the cornhead grease is more appropriate.
That said the SHC100 is an excellent grease and I don't think you can go wrong with it even tho it doesn't have the same level of quieting affect.
My initial thought is that the cornhead wouldn't last as long. . . Maybe someone here will reach 5k mi with it and post some pics.
 
Though I haven't tried cornhead yet... The argument that it quiets the motor is very appealing...
My initial thought is that the cornhead wouldn't last as long. . . Maybe someone here will reach 5k mi with it and post some pics.
I Installed Cornhead grease in my Bafang Ultra in July 22'. Cracked it open and added 2 heaping tablespoons more in May 23'. I've got well over 5K since May 23'. I'll open her up in a few days, checkout the innards, and post the pix.
 
Has anyone considered the friction caused by heavy grease. Friction is a big issue in the efficiency geared motors. From what I have read it is one of the reason bevel cut gears are seldom used in ebike motors.
Quiet ebike motors are nice though. It is one of the reasons to love electric power.
 
I believe I've posted similar somewhere on here....

Screenshot_20250121_171159_Chrome.jpg

Cornhead Grease is NLGI Grade 0
Mobil SHC100 is NLGI Grade 2

Neither could be categorized as a heavy grease and the Mobil is very close in viscosity to the factory grease.
The only issue with using the cornhead is that the gear box on the Ultra is not a sealed unit and the controller electronics don't have much of a barrier between them and the gears.
Assumption here.. but that may be one reason why the factory chose the viscosity they did.
 
Last edited:
Question for you all,
"The Ultra is not a sealed unit and the controller electronics don't have much of a barrier between them and the gears."

Can the Ultra be sealed to contain the CH grease within the gear box and not leak into where it is NOT needed or wanted?

Note: I have not opened either of my Ultra's and one is due with over 2200+ miles on it, I would think, as it is growling at me....
Tia,
The only issue with using the corn head is that the gear box on the Ultra is not a sealed unit and the controller electronics don't have much of a barrier between them and the gears.
Assumption here.. but that may be one reason why the factory chose the viscosity they did.
 
Look at the photos in post #150
A barrier between the board and gears won't be pretty or easily implemented as space is tight.
I've thought about using an insulating clay but it may be more trouble than it's worth.
The Mobil SHC100 did not migrate at all.
And I'm starting to feel more confident about the cornhead as only under mechanical pressure ( between the teeth) does it liquify. Otherwise it stays in its thicker grease state. I've yet to hear anyone report a controller failure due to grease migration... Cornhead or other.
 
GR
I looked at the photo, even enlarged up and it is hard to tell if there is a block where the White multi strand cable is/on the dividing wall that has the 2 screw holes, (just below the Bafang name).

Is there a gasket that seals this dividing wall?

I have all the OEM gaskets for this motor and there is not a gasket the fits in this area, that I can find. Knowing the direction that this motor sets when mounted, any grease migration should be down and back towards the bottom 2 gears section, when in a liquid state.

I was thinking RV Silicone for building divider blocks/seals etc,
coat one side and let set for 1/2hr, then open after allowing for the RV Silicone to set and form a sealing lip, and then open and apply grease etc. ymmv
Tia
 
Guys,
That have opened this motors case and cleaned all the OEM grease out, (What little amount there was), what did you use to clean the inside of this grease?
Would brake cleaning spray be OK? or some other spray safe for the inside use etc.
Your thoughts and suggestions...
Tia,
 
So we are currently in a very cold stretch here and I find no enjoyment in layering up to ride.... That and the MUP is a sheet of ice.
So I opened up a new Quiet Gear Ultra with just 100 miles on it...Note, I don't find it to be any quieter than my 2022 motor.

The amount of factory grease seemed adequate but was the same yellow seen before but had mostly black'nd in color and quite frankly looked burnt and wasn't easy to clean up.
Screenshot_20250125_154937_Photos.jpg


Screenshot_20250125_154909_Photos.jpg





So cleaning it up was tedious but with patience doable

Screenshot_20250125_154826_Photos.jpg



Put back approximately the same amount of Cornhead grease and about the same as I had used on the 2022 motor when I used the Mobile SHC100

Screenshot_20250125_154712_Photos.jpg



I found the Cornhead very hard to work with and to be neat with. It has a very tacky property and it's like working with snot.
This also lead me down the path of making a mistake. Not wanting to have two very different greases in the motor I also lifted the main large gear to lube the pawl clutch with the cornhead. And though I used as thin a layer as possible.. When reassembled the pawl clutch didn't work correctly due to the tackyness of the grease. Luckily I bench tested it and found out then. So I cleaned it up again and used some Mobil SHC100 which didn't give me the same problem. The greases are far enough apart so they shouldn't contaminate each other (hopefully)

This now done its still not favorable outside to ride and the temperature still hasn't risen above freezing. Hopefully it'll change soon and I'll get out in the next week.

First impression.. If the cornhead doesn't provide a much quieter motor, I'll stick with the Mobil.
 
Last edited:
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